Flow élményre vágynak a tanulók – egy felmérés eredményei

 

Kutatók vizsgálták a tanulói és tanári munkaforma-választási hajlandóságot. Csoportmunka, valóság megfigyelése, kísérletek, élmenypedagógia- mire van szükségük, miből tanulnak? Ezt  a kutatási anyagot mutatjuk be a pedagógusoknak: a tanárok, tanítók módszertani igényeit, ismereteit és megvalósítható megoldásokat.

 

Az anyagot közösen készítette két szakember: Nagy-Czirok Lászlóné mesterpedagógus- matematika- fizika szakos tanár, szaktanácsadó, a BME közoktatási-vezetőképzés konzulense és a képzés hallgatója, Vándorné Ginder Angéla, tanító, német nyelv és irodalom tanár.  Közös kutatásuk és módszerleírásaik is olvashatók a kutatási eredményét bemutató összegzésben.

 

Arra kerestünk válaszokat, hogy a pedagógusok milyen tanári és tanulói munkaformákat alkalmaznak, majd összevetettük a tanulói elvárásokkal  .
A vizsgálat 2016. tavaszán zajlott. Kérdőíves adatfelvétellel, majd annak elemzésével végeztük, saját tapasztalatok és szakirodalom alapján értékeltük.

 

Designed by Freepik

 

Miről szólt a kérdőív?

Kérdőíves felmérést végeztünk pedagógusok körében arról, hogy

  1. a) milyen módszereket tartanak leginkább hatékonynak?
  2. b) milyen gyakorisággal alkalmazzák ezeket?
  3. c) mennyire veszik figyelembe a tanulók egyéni adottságait?
  4. d) mennyire ismerik és alkalmaznak élménypedagógiai eljárásokat?

 

A kutatásban részt vevőkről

A kutatásban részt vevő tanárok: Általános iskola alsó és felső tagozatán, gimnáziumban, szakközép- és szakképző iskolában dolgozó pedagógusok válaszoltak, eltérő fenntartókhoz tartozók (KLIK, egyház, alapítvány, NGM, FM). 31 fő kevesebb, mint 10 000 lakosú, 72 fő nagyobb településen dolgozik.

 

A felmérésben részt vevő diákokról: nyolcadikos tanulókat kérdeztünk kérdőívvel a fizikával kapcsolatos módszertani elvárásaikról, két település három általános iskolája négy osztályából, összesen 85 főt.
Tapasztaltunk ellentmondást a pedagógusok tájékozottsága és alkalmazott megoldásai között, valamint a tanulók elvárásai és a módszertani gyakorlat között. Ennek csökkentésére bemutatunk olyan megoldásokat, melyekkel a kihívásoknak megfelelni tudtunk.

 

MÓDSZERTANI IGÉNYEK ÉS MEGOLDÁSOK

A megkérdezett pedagógusok leginkább hatékonynak a differenciált munkát tartották (5-ös skálán 4,19), legalacsonyabb pontszámokat pedig a frontális osztálymunka kapott (3,48).

 

A frontális szervezést mégis gyakrabban alkalmazzák a pedagógusok, mint amennyire hatékonynak tartják. Az összes többi esetben a hatékonyság megítéléséhez képest kevésbé használják a kollégák az adott munkaformát.

 

 

A cikk forrása és folytatása az alábbi linken érhető el:

 

Flow élményre vágynak  a tanulók – egy felmérés eredményei