Leírás
Termékleírás
A veszélyhelyzet miatt 2020 tavaszán kényszerűen bevezetett „online oktatás” olyan helyzetbe hozta a közoktatásban és szakképzésben tevékenykedő magyar pedagógusokat, amelyre döntő többségük aligha volt felkészülve.
Ennek okait csak részben kereshetjük a fizikai eszközök és a hozzáférés hiányában, vagy akár az online tananyagokkal kapcsolatos hiányosságokban. A probléma legfőbb oka elsősorban annak a módszertani háttérnek a hiányában keresendő, ami nem áll(t) rendelkezésre a pedagógusok széles körében ahhoz, hogy ezt az akadályt zökkenőmentesen vegyék a különböző iskolafokokon és iskolatípusokban tevékenykedő tanárok. Hogyan lehetséges ez 2020-ban, lassan negyedszázaddal a számítógépek oktatásbeli elterjedésének kezdete után? Ennek lehetséges okai közül a következőket látjuk fontosnak kiemelni:
- a pedagógusképzés nem vagy csak jelentős késéssel képes követni a digitális pedagógia fejlődését;
- a pedagógus-továbbképzések pedig nem adnak átfogó képet, csak egy-egy speciális területhez kötődhetnek és meglehetősen esetlegesek;
- a pedagógusok lehetőségei jelentősen beszűkültek az új ismeretek megszerzését és a szakmai tapasztalatcserét lehetővé tévő szakmai konferenciákon és rendezvényeken történő részvételre;
- a digitális pedagógiai szakirodalom szintén csak kevesekhez jut el, a digitális pedagógia tudományos eredményei (még a gyakorlati jelentőséggel bíró, viszonylag könnyen implementálható „jó gyakorlatok” is) korlátozottan jutnak el a végfelhasználókhoz;
- a pedagógusoknak nagyon nehéz elszakadni attól a túlnyomó részben frontális tanításon alapuló módszertől, melyen maguk is nevelkedtek.
Kötetünkben ezekre a kérdésekre próbálunk választ adni körüljárva a problémakört. Természetesen e sorok szerzői sincsenek a bölcsek kövének birtokában, célunk inkább az, hogy gazdag elméleti és gyakorlati tudás birtokában kötetünkkel ezen probléma megoldásában segítsünk. Tesszük ezt oly módon, hogy nemcsak az online oktatáshoz általunk szükségesnek ítélt alapismereteket, hanem azon túlmenően gyakorlati példákkal illusztrált és általunk, vagy más, kollégáink által kipróbált és bevált módszertani lehetőségeket is bemutatunk. Nem csupán a rendelkezésre álló különböző digitális eszközöket szerettük volna egybegyűjteni, hiszen ilyesfajta gyűjtemények már léteznek, hanem inkább azt kívánjuk megismertetni az olvasóval, hogyan lehet ezeket az tanítás/tanulási folyamatban az érdeklődés felkeltésére és a hatékonyság növelésére használni.
Kiknek ajánljuk ezt a könyvet?
- Iskolavezetőknek, akik az online oktatás folyamán is igyekeznek kollégáikat maximális szakmai támogatásban részesíteni.
- Minden pedagógusnak, akik az online oktatás során alkalmazott módszereiket fejleszteni, gazdagítani szeretnék a diákok tanulásának hatékonyabb támogatása érdekében.
- Azon pedagógus hallgatóknak, akik a közelebbi vagy kicsit távolabbi jövőben az oktatásba az eddigieknél korszerűbb „fegyvertárral” akarnak bekapcsolódni. A kötetben törekedtünk arra, hogy a bemutatott példák tantárgyfüggetlenek legyenek.
Szerzőinkről:
A sorozat szerzői között egyaránt megtalálhatók a legkiválóbb oktatási szakértők (dr. Kozák András, dr. Petróczi Gábor), szakjogászok ( dr. Sárközi Gabriella, dr. Selmeci Mária), az ITK oktatási alkalmazásának szakértői (dr. Fehér Péter, Aknai Dóra Orsolya, Tóth Boglárka, Csordás Ildikó), továbbá olyan, más területről érkező, nagynevű szakemberek, akik tudásukat iskolai környezetre szabták, hogy ezzel segítsék az intézményvezetők munkáját (Molnár Judit, Nikitscher Péter, Szabó Veronika és Váradi Szabó Zsuzsa – a Grow Csoport tanácsadói).
Korosztály | tetszőleges |
Megjelenés | 2021. 01. 26. |
Termékcsoport | Módszertan |
Oldalszám | 157 |
Szerző | Aknai Dóra Orsolya – Fehér Péter PhD |