Weboldalunk cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információ a Cookie tájékoztatóban.

A társasjátékok szerepe a nyelvoktatásban

A társasjátékok szerepe a nyelvoktatásban
A játékban és a nyelvtanulásban egy közös dolog biztosan van. Élete során mindenki találkozik ezzel a két tevékenységgel. Kevésbé lenne igaz, ha azt mondanánk, hogy játszani és nyelvet tanulni mindenki szeret, ám a játék élvezetessé, élménnyé teheti a nyelvtanulást. Ráadásul most, a hosszú nyári szünetre való tekintettel az angol társasjátékok kedvezményesen érhetők el.

Segít egyszerű szavakat megjegyezni, hosszabb kifejezéseket megtanulni vagy akár bonyolultabb nyelvtani szerkezeteket elsajátítani. A különböző mondókák, nyelvi fejtörők és játékok kimondottan hasznosak egy-egy nyelvi egység bevezetésében vagy készség fejlesztésében, a társasjátékok nyelvórába történő integrálásával azonban átfogóan, változatosan és élvezetesen gyakorolhatók és sajátíthatók el a tananyag nagyobb egységei, és több készség fejleszthető egyidőben.  

A társasjátékok alkalmazhatók pár-, illetve csoportmunkában egyaránt, ahol a nyelvtanár moderátori vagy játékmester szerepet tölt be, így a nyelvtanár még alaposabban megfigyelheti a pozitívumokat, esetleges hiányosságokat, és össze tudja foglalni a gondolatait, melyeket a játék végén vagy a tanóra során megoszt, megbeszél a diákokkal.  

   

Fotó: Klett Kiadó  

Biztosan mindnyájan szerettük volna már egy-egy izgalmas társasjátékkal színesíteni a nyelvórát, de hogyan vágjunk bele?  

  • Válasszuk ki és próbáljuk ki azokat a játékokat, amelyek számot tarthatnak a mi tanulócsoportunk érdeklődésére!
  • Olyan társasjáték mellett tegyük le a voksunkat, ami feltétlenül megfelel a diákok nyelvi szintjének!
  • Ki kell alakítanunk és meg kell tanítanunk a társasjátékozás szabályrendszerét, a „Csalással nyertél!” mondatok elkerülése végett ez elkerülhetetlen.
  • A játékokat fokozatosan érdemes bevezetni a tanóra folyamatába.
  • Bevezetésként olyan játékokat válasszunk, amelyek rövidebb idő alatt befejezhetők, a sokadik félbeszakított játék nem okoz sikerélményt, és a játék elveszíti a varázsát.
  • A játékokban – ha van rá mód – ne legyen vesztes, csak olyan résztvevő, aki nem jól taktikázott vagy nem volt elég ideje, hogy befejezze a játékot.
  • Tervezzük meg a folyamatot, pl.: van-e elég azonos nyelvi szinten lévő gyerek egy csoportos játékhoz vagy párokban fognak játszani a diákok, milyen egyéb eszközöket igényel a játék, győződjünk meg, hogy a játék készlete hiánytalanul rendelkezésre áll.
  • Gondoljuk át a céljainkat, pl.: mire akarom használni a társasjátékot, milyen nyelvi készségeket szeretnénk fejleszteni, kiket akarok együtt játszatni és miért?
A játékot a csoportban történő kipróbálás előtt a nyelvtanárnak meg kell ismernie! Tökéletes szabályismerettel kell rendelkezni. Kezdjünk nagyon egyszerű szabályrendszerű játékkal! Tökéletesen alkalmas bevezető játékok a régi, hagyományos táblás vagy dominó játékok, amelyeket a diákok nagy része már bizonyára ismer és játszott csak nem idegen nyelven.   Az új játék bevezetése több módon is történhet, hogy később élesben gördülékenyen használhassuk a tanórán:  
  • a tanulók megkapják az angol nyelvű játékleírást, így gyakorolják az olvasást és a szövegértést is, azonban ügyeljünk arra, hogy a szöveg feldolgozása ne váljon frusztrálóvá, és a kellő pillanatban nyújtsunk segítséget a megértésben;
  • a nyelvtanár ismerteti az alapvető szabályokat, elmondja, mi a cél, és kezdődhet a játék – kérdés vagy félreértés felmerülésekor a nyelvtanár ismerteti a feltételeket vagy a további szabályokat;
  • a diákok egy kisebb csoportja próbajátékot játszik, amit a többiek megfigyelnek – ez a folyamat kis létszámú csoportokban válhat be, a szabályokat ekkor is fokozatosan adagoljuk, amikor már az összes szabály sorra kerül, a bemutatót játszók folytatják a megkezdett játékot, a többiek pedig elkezdenek egy újat.

A nyelvtanár feladata, szerepe a játék során   Mindenképpen meg kell győződnünk arról, hogy mindenki maximálisan érti a szabályokat, a játék célját. Figyelnünk kell az időre, követnünk kell a diákok reakcióit, és a megfelelő időben beavatkozni, ha szükséges.   Bizonyos esetekben érdemes a háttérbe vonulni és figyelni a párok, a csoport, az osztály működését, a diákok viselkedését. Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy valaki kevésbé szerencsés, vagy kezdi elveszíteni a motivációját, érdemes beavatkozni és feloldani a kialakult helyzetet.   A játék végén mindenképpen beszéljük meg a tapasztalatokat, kérdezzük meg a diákokat, hogy miért nyertek vagy voltak kevésbé szerencsések, hogyan érezték magukat a játék során, mi volt jó vagy rossz a játékban, engedjük, hogy a tanulók maguk fogalmazzák meg a tanulságokat így azok jobban tudatosulnak bennük.   A Klett Kiadó portfóliójában számos érdekes, motiváló és hasznos angol nyelvű társasjáték található meg, amelyek segítségével nemcsak élvezetessé tehető a nyelvóra, de játékosan, élményszerűen fejleszthetők a különböző nyelvi készségek.  

A társasjátékok megtekinthetők vagy akár ki is próbálhatók személyesen a Klett Kiadó bemutatótermében.  

Forrás: http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=1868

Tartalomhoz tartozó címkék: német