Segít egyszerű szavakat megjegyezni, hosszabb kifejezéseket megtanulni vagy akár bonyolultabb nyelvtani szerkezeteket elsajátítani. A különböző mondókák, nyelvi fejtörők és játékok kimondottan hasznosak egy-egy nyelvi egység bevezetésében vagy készség fejlesztésében, a társasjátékok nyelvórába történő integrálásával azonban átfogóan, változatosan és élvezetesen gyakorolhatók és sajátíthatók el a tananyag nagyobb egységei, és több készség fejleszthető egyidőben.
A társasjátékok alkalmazhatók pár-, illetve csoportmunkában egyaránt, ahol a nyelvtanár moderátori vagy játékmester szerepet tölt be, így a nyelvtanár még alaposabban megfigyelheti a pozitívumokat, esetleges hiányosságokat, és össze tudja foglalni a gondolatait, melyeket a játék végén vagy a tanóra során megoszt, megbeszél a diákokkal.
![]() |
![]() |
![]() |
Fotó: Klett Kiadó
Biztosan mindnyájan szerettük volna már egy-egy izgalmas társasjátékkal színesíteni a nyelvórát, de hogyan vágjunk bele?
- Válasszuk ki és próbáljuk ki azokat a játékokat, amelyek számot tarthatnak a mi tanulócsoportunk érdeklődésére!
- Olyan társasjáték mellett tegyük le a voksunkat, ami feltétlenül megfelel a diákok nyelvi szintjének!
- Ki kell alakítanunk és meg kell tanítanunk a társasjátékozás szabályrendszerét, a „Csalással nyertél!” mondatok elkerülése végett ez elkerülhetetlen.
- A játékokat fokozatosan érdemes bevezetni a tanóra folyamatába.
- Bevezetésként olyan játékokat válasszunk, amelyek rövidebb idő alatt befejezhetők, a sokadik félbeszakított játék nem okoz sikerélményt, és a játék elveszíti a varázsát.
- A játékokban – ha van rá mód – ne legyen vesztes, csak olyan résztvevő, aki nem jól taktikázott vagy nem volt elég ideje, hogy befejezze a játékot.
- Tervezzük meg a folyamatot, pl.: van-e elég azonos nyelvi szinten lévő gyerek egy csoportos játékhoz vagy párokban fognak játszani a diákok, milyen egyéb eszközöket igényel a játék, győződjünk meg, hogy a játék készlete hiánytalanul rendelkezésre áll.
- Gondoljuk át a céljainkat, pl.: mire akarom használni a társasjátékot, milyen nyelvi készségeket szeretnénk fejleszteni, kiket akarok együtt játszatni és miért?
- a tanulók megkapják az angol nyelvű játékleírást, így gyakorolják az olvasást és a szövegértést is, azonban ügyeljünk arra, hogy a szöveg feldolgozása ne váljon frusztrálóvá, és a kellő pillanatban nyújtsunk segítséget a megértésben;
- a nyelvtanár ismerteti az alapvető szabályokat, elmondja, mi a cél, és kezdődhet a játék – kérdés vagy félreértés felmerülésekor a nyelvtanár ismerteti a feltételeket vagy a további szabályokat;
- a diákok egy kisebb csoportja próbajátékot játszik, amit a többiek megfigyelnek – ez a folyamat kis létszámú csoportokban válhat be, a szabályokat ekkor is fokozatosan adagoljuk, amikor már az összes szabály sorra kerül, a bemutatót játszók folytatják a megkezdett játékot, a többiek pedig elkezdenek egy újat.
A nyelvtanár feladata, szerepe a játék során Mindenképpen meg kell győződnünk arról, hogy mindenki maximálisan érti a szabályokat, a játék célját. Figyelnünk kell az időre, követnünk kell a diákok reakcióit, és a megfelelő időben beavatkozni, ha szükséges. Bizonyos esetekben érdemes a háttérbe vonulni és figyelni a párok, a csoport, az osztály működését, a diákok viselkedését. Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy valaki kevésbé szerencsés, vagy kezdi elveszíteni a motivációját, érdemes beavatkozni és feloldani a kialakult helyzetet. A játék végén mindenképpen beszéljük meg a tapasztalatokat, kérdezzük meg a diákokat, hogy miért nyertek vagy voltak kevésbé szerencsések, hogyan érezték magukat a játék során, mi volt jó vagy rossz a játékban, engedjük, hogy a tanulók maguk fogalmazzák meg a tanulságokat így azok jobban tudatosulnak bennük. A Klett Kiadó portfóliójában számos érdekes, motiváló és hasznos angol nyelvű társasjáték található meg, amelyek segítségével nemcsak élvezetessé tehető a nyelvóra, de játékosan, élményszerűen fejleszthetők a különböző nyelvi készségek.
A társasjátékok megtekinthetők vagy akár ki is próbálhatók személyesen a Klett Kiadó bemutatótermében.