Mi inspirálja a nyelvtanárokat a nyelvoktatásban? Chia Suan Chong nyelvtanár, blogger összegyűjtötte top 10-es listáját.
A technikai újítások az oktatás és így az angol nyelvoktatás részét is képezik. Hátulütőjük a folyamatos változás – ami az idén még jól használható, jövőre talán elavulttá válik. Csak a szilárd alapokon álló innovációk vethetik meg a lábukat huzamosabb ideig. Nézzünk a 10-es listából 5-öt, amelyek között találunk olyat, amelyik a tavalyi ELTon (English Language Teaching Innovation Awards) díjat is elnyerte.
Blended learning – vagy távoktatásos forma
Azok a tanárok, akik a digitális újdonságokat is bevetik óráikon, jellemzően változtatnak a hagyományos tanítási metóduson is, így óráik egy részét személyesen tartják, de kihasználják az online órák adta lehetőségeket is. A feltételezéssel ellentétben az online és face-to-face órák vegyes kombinációja erősíti a tanár-diák kommunikációt és interakciót.
Mobil tanulás
Az online erőforrások hozzáférhetőbbek egy mobilalkalmazással vagy egy mobilbarát verzióval. A Wordable (Playlingo Kft. Cambridge University Press) a szókincs-tanulást szórakoztató, kihívásokkal teli játékká alakítja, amit a barátaival játszhat a nyelvtanuló. Az új szavak elsajátítását rendszeresen visszatérő ismétlésekkel éri el.
Az Essential English (Oxford University Press) ingyenesen bocsát rendelkezésre tanulókártyákat, szógyűjteményeket, tevékenységterveket és óravázlatokat mobilapplikációján keresztül. A Tri Pro English weboldal és mobilalkalmazás pedig segítik a tanulókat hogy nyelvi szintjükhöz igazodva, szabadon, kiváló minőségű felvételeken gyakorolhassák hallás utáni szövegértésüket, amelyhez a megértést biztosító kérdéseket is csatoltak a készítők.
Gamification
A futball bajnokságok elméletére alapozva készült LearnMatch (VE Vision Education GmbH) “edzéseken”, barátságos mérkőzéseken, bajnokságon és kupameccsen mérkőzhetnek meg az angol szókincs bővítésére vágyó felhasználók. A Get Set, Go! Phonics (Oxford University Press) alkalmazásban énekek, dalok és játékok segítségével tanulhatnak az óvodás korú gyermekek.
A szinte letehetetlen kategóriába tartozó Learn Languages with Ruby Rei (Wibbu) játékban az elsajátított angol tudásunkkal kell boldogulnunk: tárgyalás, barátkozás és együttműködés szükségeltetik ugyanis ahhoz, hogy megmeneküljünk az univerzum szélére sodródott, elhagyatott bolygóról. Ebben a játékban a nyelvtanulás szinte “mellékes”.
Kiterjedt nyelvtanulás
A kiterjedt nyelvtanulás alatt azt értjük, hogy a megfelelő hatékonysághoz nem elegendő az órai tevékenység, és az emlékezet. Magában foglalja az elme és a test használatát, az együttműködést, tárgyalást és a felfedezést is. A tanulóknak érzelmileg, szellemileg, fizikailag és társadalmilag elkötelezetteknek kell lenniük.
A Doodle Town-hoz (Macmillan Education) hasonló játékok vizuális, audio és gyakorlati feladatokat is alkalmaznak, hogy tanulásra inspirálják a fiatal játékosokat rajzoláson, alkotáson, a kíváncsiságuk felkeltésén keresztül.
Az Orbit (Richmond) olyan játékon dolgozik, amely a gyerekek társadalmi, érzelmi és kognitív készségeit fejleszti egy olyan nyelvtanfolyamon keresztül, amelyben egy vadászgörény és a gyerekek történetét követhetjük nyomon, akik multikulturális környezetben keverednek mindenféle kalandokba.
Multi-literacies and trans-languaging
Az olyan globális közösségekben, ahol az angol a közös nyelv, minden más nyelv ismerete előnyt jelent. Ahelyett, hogy háttérbe szorítanánk a tanulók anyanyelvét, egyszerűen engedjük, hogy a saját nyelvükön is kommunikáljanak. Ez összetett szociális és kognitív képességeket igényel. Ezzel ellentétben, a szigorúan angol nyelven zajló nyelvi órák szinte már múlt időnek számítanak.
A nyelvi sokszínűséget élteti a Family Skills Toolkit (Learning Unlimited Ltd) is, ami arra bátorítja a szülőket, hogy a többnyelvűséget előnynek tekintsék.
Forrás: https://www.britishcouncil.org