Iskolai felmérések Magyarországon és Nagy-Britanniában

Hazánkban egyre több központi felmérést írnak az iskolások. Néhány évtizede talán csak az írásbeli érettségi feladatait adták ki központilag, de manapság az érettségik és középiskolai felvételik mellett még számos központi felmérést íratnak a tanulókkal. Ezek egyike az Országos kompetenciamérés, de ebben a tanévben a nyolcadikosoknak külön természettudományi felmérésen, illetve az utolsó tanítási héten, közvetlenül a ballagás előtt egy központi nyelvi mérésen is részt kellett venniük. Nem csak hazánkban sokallják sokszor a felméréseket: Nagy-Britanniában is hasonló a helyzet.

 

A brit rendszer annyiban hasonlít a hazaihoz, hogy bizonyos években a gyerekeknek központi felméréseken kell részt venniük. Ám míg hazánkban ezek eredménye a közvéleményhez csak az évente publikált jelentések formájában jut el, a szigetországban nyílt verseny folyik az iskolák között, amin meg is lehet bukni. Az iskola akkor „bukik meg”, ha a vizsgázó tanulóknak több mint 40%-a nem éri el a küszöbszintet. A bukás következményeként pedig menesztik az igazgatót.

 

Nagy-Britanniában kutatások bizonyítják, hogy a rengeteg felmérés csak az iskolai stressz szintjét növeli, miközben nem csökkenti a legjobb és legrosszabb körülmények közül érkező tanulók teljesítménye közötti szakadékot. Ennek ellenére az oktatáspolitikusok újabb felmérés bevezetését sürgetik. A hétévesek számára.

 

A teljes cikk az alábbi linken olvasható.

 

(Forrás: Nyelv és tudomány)